Cum își bat joc primarii de cetățeni | Unde sunt informațiile publice care ar trebui să fie publicate pe site-urile primăriilor ?

Cred că până la această oră, întreaga țară, dacă nu și o parte din UE, a aflat de evenimentul tragic care a avut loc în satul Buda, comuna Lespezi.

RECTIFICARE : Satul in care a avut loc tragedia este satul Buda, din comuna Braesti, nu comuna Lespezi.  Desigur, asta nu schimba cu nimic subiectul articolului. Pe site-ul comunei Lespezi e dezastru.

Un copil de doar trei anisori a murit dupa ce a cazut in fosa scolii.  Intr-o societate normala, in an 2019, acest lucru ar fi putut fi evitat. Tragic! Si ce e si mai tragic este faptul ca acest caz nu este singular.  In articolul aceasta puteti gasi un sir de astfel de tragedii, rezultat din incompetenta, dezinteres, coruptie.

Acum ramane sa se stabileasca cine e vinovatul : Primarul, directorul, inspectorii scolari, administratorul, consiliul de administratie, toti ? Mare mi-a fost placerea cand am auzit ca cei de la publicatia DeLa0 au pornit pe urmele povestii. In curand vom avea mai multe detalii!

scoala copil decedat4
Sursa – Ziarul de Iasi

Intre timp, Am incercat să aflu mai multe detalii despre primărie și primar. Și ca orice cetațean normal, am intrat pe site-ul primăriei pentru că, conform legislatiei, acolo ar trebui sa găsim informațiile publice, precum declarații de avere, bugete pe ani, etc.

Doar ca surpriza! Site-ul e haotic si lipsesc majoritatea informatiilor publice de care am nevoie. Vreau si eu sa vad daca in anul 2018 a existat vreun excedent bugetar ( bani necheltuiti ), ca poate se facea ceva cu banii aia.  Sau sa vad daca Primaria are de incasat bani de la persoane juridice sau fizice. Din nou, bani care, daca ar fi recuperati, ar putea fi folositi pentru investitii.

La capitolul Buget avem zero informatii. La capitolul Declaratii de Avere, gasim doar una, din 2017. Cineva sa ii spuna primarului ca suntem in 2019!

Domnule primar, domnilor consilieri locali, unde sunt informatii publice de pe site ? Legea spune ca aceastea trebuie comunicate din oficiu si publicate pe site-ul primariei! 

Sa zicem ca nu ne oprim la prima ” inchisa ” si incercam sa cautam un mail, sa solicitam aceste informatii, dar sa si vedem daca au avut loc lucrari de modernizare la scoala cu pricina.

Surpriza! Adresa de mail nu exista pe site. Avem doar un numar de telefon fix. Cum putem trimite noi o cerere de informatii publice printr-un telefon fix ? Nu putem, sigur.

Acum ramane sa sun si sa dau de cineva ( Doamne ajuta! ), care ma poate ajuta cu o adresa de mail.

E o rusine ca in Romania anului 2019, tara europeana, dreptul cetatenilor la informatii publice e aruncat la gunoi. Sau, cine stie ? Poate ca nu vor prea multi ochi pe acele informatii.

Revin cu mai multe detalii! ( Dupa ce reusesc sa fac rost de o nenorocita de adresa de mail )

Post Scriptum

Conform dispoziţiilor art. 5 din Legea 544/2001 privind liberul acces la informaţii de interes public, autorităţile au următoarele obligaţii:

(1) Fiecare autoritate sau instituţie publică are obligaţia să comunice din oficiu următoarele informaţii de interes public:
a) actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice;
 b) structura organizatorică, atribuţiile departamentelor, programul de funcţionare, programul de audienţe al autorităţii sau instituţiei publice;
c) numele şi prenumele persoanelor din conducerea autorităţii sau a instituţiei publice şi ale funcţionarului responsabil cu difuzarea informaţiilor publice;
d) coordonatele de contact ale autorităţii sau instituţiei publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail şi adresa paginii de internet;
e) sursele financiare, bugetul şi bilanţul contabil;
f) programele şi strategiile proprii;
g) lista cuprinzând documentele de interes public;
h) lista cuprinzând categoriile de documente produse şi/sau gestionate, potrivit legii;
i) modalităţile de contestare a deciziei autorităţii sau a instituţiei publice în situaţia în carepersoana se consideră vătămată în privinţa dreptului de acces la informaţiile de interes public solicitate.

(2) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să publice şi să actualizeze anual un buletin informativ care va cuprinde informaţiile prevăzute la alin. (1).

(3) Autorităţile publice sunt obligate să dea din oficiu publicităţii un raport periodic de activitate, cel puţin anual, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.

(4) Accesul la informaţiile prevăzute la alin. (1) se realizează prin:
a) afişare la sediul autorităţii sau al instituţiei publice ori prin publicare în Monitorul Oficial al României sau în mijloacele de informare în masă, în publicaţii proprii, precum şi în pagina de internet proprie;
b) consultarea lor la sediul autorităţii sau al instituţiei publice, în spaţii special destinate acestui scop.

(5) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să pună la dispoziţia persoanelor interesate contractele de privatizare încheiate după intrarea în vigoare a prezentei legi, prin consultarea la sediul acestora.

Prevederile de mai sus nu se aplică în cazul contractelor de privatizare care se încadrează în sfera de aplicare a dispoziţiilor art. 12 alin. (1).

2 thoughts on “Cum își bat joc primarii de cetățeni | Unde sunt informațiile publice care ar trebui să fie publicate pe site-urile primăriilor ?

Leave a comment